Ринок землі 2024: чому українські компанії масово продають свої ділянки - Besarabia News

Ринок землі 2024: чому українські компанії масово продають свої ділянки

фото: agmropolit.com

Попри очікування активного розвитку після відкриття ринку землі для бізнесу, у 2024 році в Україні спостерігається зворотна тенденція – компанії скорочують свої земельні банки та виходять із переліку великих землевласників

Загалом протягом року земельні ділянки бізнесу зменшилися на понад 8 тисяч гектарів.

Згідно з даними Державного земельного кадастру, площа землі, яка перебуває у власності бізнесу, скоротилася на 8225,4 га

Причому 66 компаній, які раніше володіли понад 100 гектарами, повністю втратили статус великих землевласників. Якщо на початку 2024 року таких компаній було 283, то станом на квітень 2025 – лише 217. З них 34 підприємства зареєстровані на тимчасово окупованих територіях.

За рік було продано 2 554 земельні ділянки. Це свідчить про те, що замість розширення бізнесу багато компаній ухвалюють рішення про зменшення активів.

Попри загальне скорочення, деякі компанії продовжують утримувати значні площі сільськогосподарських угідь:

  • Агрофірма «Світанок» — понад 5000 гектарів,
  • Дружківське Рудоуправління — понад 3300 гектарів,
  • Зернятко-ПівденьЗемлетрейдАгроголденКуяльникСеднівськеАгрофірма Каравай — володіють від 1000 до 3000 га землі кожна.

Разом із ними, понад 71% земель розподілено між сотнями менших компаній і фермерських господарств.

Чому бізнес не купує землю?

На думку заступника голови Всеукраїнської аграрної ради Дениса Марчука, причина полягає не лише у фінансових обмеженнях, а й у специфіці українського земельного ринку. Середній розмір поля в Україні становить 50–60 гектарів. Часто ділянки розташовані хаотично, без формування єдиних масивів, що ускладнює їх ефективне використання.

«Підприємству нецікаво, коли йому пропонують серед поля 3-4 паї. Їх просто неможливо обробити — це неефективно з точки зору витрат»,

— пояснює експерт.

Крім того, невизначеність на ринку, воєнний стан і економічні ризики змушують бізнес обирати стратегію зменшення активів, а не розширення.

Така ситуація створює нові виклики для державної політики в агросекторі

Відсутність інтересу до купівлі землі з боку бізнесу – сигнал про необхідність змін: спрощення доступу до фінансування, об’єднання земельних масивів і запровадження програм підтримки малих фермерів.

Адже лише за умов стабільного та прозорого ринку земля зможе стати справжнім економічним ресурсом для розвитку сільських територій і продовольчої безпеки країни.

Джерело: Опендатабот

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *