Розлив мазуту з російських танкерів загрожує Одесі та Балканам: екологічна катастрофа набирає обертів - Besarabia News

Розлив мазуту з російських танкерів загрожує Одесі та Балканам: екологічна катастрофа набирає обертів

Розлив російського мазуту в Чорному морі став найбільшою екологічною катастрофою в Росії з початку XXI століття, заявив науковий керівник Інституту водних проблем РАН Віктор Данилов-Данильян

За його словами, забруднення досягло безпрецедентних масштабів і має потенційно катастрофічні наслідки не лише для узбережжя Росії, а й для інших країн чорноморського регіону, зокрема України, Румунії, Болгарії та Туреччини.

За оцінками експертів, у море потрапило від 200 до 500 тисяч тонн мазуту

Вже зараз забруднення охопило значні ділянки берегової лінії Краснодарського краю, де місцеві жителі намагаються власноруч боротися з наслідками розливу. Відомо, що мазут вкрив пляжі товстим шаром, спричинив нестерпний сморід, а волонтерам, які намагалися ліквідувати забруднення, стало зле.

Науковці прогнозують, що найбільше постраждає морська екосистема:

  • Гибель десятків тисяч птахів та дельфінів, які не здатні вижити в отруєному середовищі;
  • Вимирання прибережної флори та фауни, оскільки навіть солона вода не зможе стримати наслідки розливу;
  • Зміщення берегової лінії на 30–50 метрів, що вже фіксується в районах забруднення.

Академік Данилов-Данильян підкреслив, що мазут, потрапивши на глибину понад 200 метрів у зону сірководневого шару Чорного моря, може залишатися там тривалий час і загрожувати всьому регіону.

Забруднення може досягти берегів Одеської області наприкінці січня, що ставить під загрозу екосистему українського узбережжя, а також туризм і рибальство в регіоні

Особливе занепокоєння викликає те, що мазутні плями вже рухаються в напрямку узбережжя Румунії, Болгарії та південно-східної частини Чорного моря біля Туреччини.

Українські екологи попереджають про можливі довготривалі наслідки для біорізноманіття Чорного моря, яке вже страждає від забруднення нафтовими продуктами та надмірного судноплавства. Водночас в Одесі вже розпочалися попереджувальні заходи з моніторингу ситуації, аби своєчасно виявити перші ознаки забруднення.

Фахівці вказують на зношеність російського флоту та відсутність належного контролю

За словами Данилов-Данильяна, аварії можна було уникнути, якби російські власті списали старі судна ще 20 років тому. Натомість внаслідок бездіяльності ситуація вийшла з-під контролю, і ліквідаційні роботи розпочалися лише на 9–10 день після аварії, що значно ускладнило боротьбу з наслідками.

Додатковим викликом є відсутність дієвих механізмів страхування та контролю за екологічними стандартами на російських судах, що робить такі катастрофи майже неминучими в майбутньому.

За попередніми оцінками, збитки від аварії можуть сягнути $14 мільярдів, включаючи витрати на ліквідацію наслідків, компенсації постраждалим країнам та відновлення екосистеми.

Науковці закликають до міжнародного співробітництва для контролю ситуації та розробки заходів щодо очищення Чорного моря

Водночас країни Чорноморського узбережжя повинні об’єднати зусилля для моніторингу ситуації та оперативного реагування на нові загрози.

Україна має всі підстави вимагати компенсацій від Росії за завдані збитки та ініціювати розгляд цього питання на міжнародному рівні. Екологи також закликають посилити контроль за екологічною безпекою нафтотранспортних операцій у регіоні, щоб запобігти подібним катастрофам у майбутньому.

Розлив мазуту в Чорному морі вже спричинив серйозні екологічні наслідки та загрожує всьому регіону

Україна, Румунія, Болгарія та Туреччина мають бути готовими до можливого потрапляння забруднення на свої узбережжя та шукати шляхи міжнародної співпраці для ліквідації катастрофи.

Джерело: Корреспондент

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *