Нещодавно державне підприємство «Українське дунайське пароплавство» (УДП) провело перший аукціон із продажу суховантажів, який завершився безрезультатно через відсутність зацікавлених покупців
На торги було виставлено шість суден одним лотом зі стартовою ціною трохи більше 440 млн гривень (10,5 млн доларів). Ця ситуація відкриває нові питання про стан ринку, стратегічні рішення УДП та подальшу долю цих активів.
До складу лоту увійшли шість суден: два з них — «Ізмаїл» і «Вилкове» — пройшли капітальний ремонт у 2022–2023 роках, що обійшлося УДП у значні кошти
Решта чотири суховантажі — «Рені», «Віана ду Каштело», «Кілія» та «Татарбунари» — перебувають у стані, непридатному для експлуатації, і, за словами фахівців, підлягають списанню або переробці на металобрухт.
Раніше деякі судна, включені в лот, були в оренді у болгарської компанії, однак замість прибутку УДП отримало проблеми: технічне обслуговування проводилося лише формально, що зробило подальше використання суден неможливим. В умовах сприятливого ринку експорту зерна у 2023 році «Ізмаїл» і «Вилкове» вирішили відновити, однак уже на початку 2024 року ринкова ситуація змінилася — порти Великої Одеси наростили обсяги перевалки, витіснивши мілководні дунайські порти.
За даними представників УДП, причиною невдалого аукціону став не лише стан суден, але й конкуренція на ринку
Наразі свої флотські активи продають кілька приватних компаній, тому покупці очікують зниження цін. Крім того, тривалий процес підготовки до продажу та бюрократичні затримки відлякали частину потенційних клієнтів.
Експерти галузі також звертають увагу на реалії дунайського регіону. За словами оглядача «Думської» Олексія Сухого, нинішня ситуація на ринку перевезень не сприяє таким угодам. Чотири судна, які перебувають у відстійнику, не мають ринкової цінності, а ті, що залишилися, попри гарний технічний стан, не знайдуть застосування через відсутність попиту.
Попри невдачу, у державному підприємстві не вважають ситуацію критичною
За словами представників УДП, перший аукціон — це радше сигнал ринку про готовність до продажу, ніж кінцева мета. У компанії впевнені, що знайдуть покупців для суден, коли з’являться конкретні завдання, під які можна буде використовувати цей тип флоту.
Щодо стартової ціни, у УДП вважають її справедливою, навіть якщо вона навряд чи покриває витрати на капітальний ремонт. У держкомпанії наголошують, що продавати активи нижче балансової вартості не планують.
З огляду на ринкові умови та стан виставлених на продаж суден, перспектива їх реалізації залишається туманною
Аналітики припускають, що ключовими факторами для успішного продажу стане подальше зниження ціни та зміна кон’юнктури ринку перевезень у дунайському регіоні. Однак нині попит на подібні судна залишається обмеженим.
Перший невдалий аукціон УДП демонструє труднощі, з якими стикаються державні підприємства у процесі модернізації флоту та оптимізації активів
Утім, ця ситуація також може стати поштовхом до перегляду стратегій управління активами та врахування сучасних ринкових реалій.
Джерело: Думська